#Arxivemlacovid19

La ciutadania i la democratització de les evidències socials


Avui dia la memòria col·lectiva es produeix en entorns tecnològics, i es difon o comparteix en xarxes socials que són productes d'empreses les quals no poden assegurar la preservació d'aquestes evidències. Un missatge a Twitter, o un vídeo penjat a Facebook, que pot presentar rellevància i esdevenir part d'una memòria col·lectiva, plural i democràtica, no podrà ser preservat, ni posat a disposició de la ciutadania en un futur.

I serà així perquè ho perdrem als nostres discs durs, als nostres dispositius mòbils o als serveis del núvol, o perquè aquelles xarxes socials retiraran els nostres documents, o tancaran definitivament. Aleshores, com podrem explicar el present si no participem en la construcció d'aquesta memòria democràtica, assegurant que aquests materials estaran disponibles d'una manera lliure, pública i responsable per a tota la ciutadania?

Desinfectant al passatge del Rellotge. Fotografia de Miquel Badia.
Desinfectant al passatge del Rellotge. Fotografia de Miquel Badia.

És per això que l'Arxiu Municipal de Matadepera, servei de l'Ajuntament de Matadepera encarregat de preservar el patrimoni documental del nostre passat i present, endega una campanya per tal que la ciutadania entengui els arxius com institucions de confiança per a la ciutadania a l'hora de construir conjuntament el patrimoni documental del demà. En resum, fer que la ciutadania promogui un veritable arxiu social, on el nostre present i la nostra identitat com a poble de Matadepera no es perdi a causa de la obsolescència i la incertesa.

Així, l'Arxiu Municipal de Matadepera s'adhereix a la campanya #Arxivemlacovid19, impulsada per l'Associació d'Arxivers i Gestors de Documents de Catalunya (l'AAC), que podeu conèixer seguint aquest enllaç. Des de l'any 2017, l'AAC ha impulsat la campanyes per capturar i tractar evidències documentals a les xarxes socials sota el hashtag #ArxivemelMoment. Per exemple, ho van fer per l'1 d'Octubre amb #ArxivemelMoment i es tornà a repetir amb gran èxit amb el hashtag #Cuentalo.

#Arxivemlacovid19


Actualment són molts els arxius que s'han adherit a la campanya. Podeu consultar al mapa que l'AAC ha creat. Així, els ciutadans d'aquells municipis on la campanya s'ha posat en marxa poden contribuïr enviant els seus documents als arxius i així participar en la preservació de les evidències de la crisi sanitària i els efectes de la pandèmia de la COVID-19 i com ens està afectant com a poble i com a societat.

Com no podia ser d'altra manera, Matadepera es suma a la proposta que s'està reproduïnt a tota Catalunya: us animem a participar a tots i totes a la campana #Arxivemlacovid19 a Matadepera.

La ctra. de Terrassa en un dia de confinament. Fotografia de Miquel Badia.
La ctra. de Terrassa en un dia de confinament. Fotografia de Miquel Badia.

Com podeu participar


  • Quina documentació podeu cedir a l'Arxiu?
     
    • En primer lloc, penseu que volem recollir documentació de l'àmbit geogràfic de Matadepera i des de l'inici del confinament (14 de març). Si envieu la documentació de forma telemàtica i ho feu per WeTransfer, ho podeu fer fins al 25 de maig.
       
    • Podeu cedir fotografies i vídeos de l’activitat derivada del confinament i de la situació general provocada per la pandèmia. Evidències del dia a dia d’aquesta situació excepcional, que siguin representatives de tot allò que, com a societat, considerem destacat i rellevant de cara a la seva conservació. També imatges i vídeos de l’activitat duta per treballadors/res que sou considerats com a essencials (del nostre CAP, dels nostres supermercats i farmàcies, dels edificis públics, del transport, de centres on s’han realitzat activitats de suport en la lluita contra la COVID-19 i els seus efectes). És important que penseu que la documentació que cediu ha de ser vostra!
       
    • Documents textuals o gràfics, cartells, dibuixos, talls de veu o qualsevol manifestació documental en paper o digital que s’hagi produït, o es produeixi, durant la situació actual i que, vosaltres, com a ciutadans considereu important.
       
    • Penseu que és preferible que els documents estiguin en formats oberts o lliures, doncs l'ús de formats propietaris (d'una empresa concreta) ens pot limitar l'accés en un futur. Tot i així, si aquell vídeo que considereu tan interessant l'heu fet en un format molt concret i poc accessible, no us preocupeu: l'Arxiu aplicarà polítiques de migració a formats més oberts per assegurar que, d'aquí a un temps, tots poguem continuar accedint a aquell vídeo.
       
  • Que heu de fer abans de cedir el material a l'Arxiu?
     
    • El document que es crea, especialment en el cas de les fotografies i els vídeos, sempre té associada una informació (metadades) que li atorga context: data i hora en que es va fer aquella imatge, en quin format es va crear, quin hardware i software es va utilitzar en la creació, quina resolució es va utilitzar, etc. Aquesta informació es bàsica per contextualitzar la informació i per garantir el valor d’evidència del document; mireu que el document que envieu a l'Arxiu sigui l'original, que no perdi aquesta informació (en cas que sapigueu com fer-ho). Si no, mirarem de donar-vos un cop de mà!
       
    • És important que, conjuntament amb el material que enviareu a l'Arxiu, afegiu un seguit d'informació (per exemple podeu fer un fitxer de text (.txt) amb el mateix nom del fitxer/document):
      • indiqueu el nom de la persona física o jurídica que ha produït el material (l’autor);
      • indiqueu on s’ha elaborat el material (ubicació), de la forma més concreta possible, com per exemple al carrer de Sant Joan, 28;
      • feu una breu descripció de l’acció que recull aquell document (el títol);
      • informeu de que la cessió la feu llibre de drets (l’accés i difusió).
         
    • Si per exemple teniu un grapat de fotografies que considereu com un reportatge (fetes per un mateix autor, a una mateixa ubicació, en un moment concret i que es poden definir amb un sol títol), les podeu agrupar a una carpeta i fer només un únic .txt amb la informació bàsica del reportatge. El mateix s'aplicarà als vídeos.
       
    • En relació a l'últim punt (l'accés i la gestió dels drets), se signarà a posteriori un document on accediu a cedir els drets d'explotació d'imatges i vídeos, per tant que puguin ser accessibles i lliures per a tota la ciutadania. No cediu materials que no vulgueu que siguin lliures!
       
    • Si feu ús de Twitter i utilitzeu el hashtag #Arxivemlacovid19, farem una captura d'aquests tuits per tal que quedi evidència del que heu expressat a la xarxa. Seguirem la metodologia de Documenting the now.
       
  • I com hem d'enviar el material a l'Arxiu?
     
    • Si ho feu telemàticament, podeu enviar la documentació al correu mtdp.arxivem@matadepera.cat. Si el que envieu pesa més de 19 MB i no ho podeu enviar en diversos correus (per exemple, un vídeo), cal que feu ús del servei WeTransfer. Seguiu l'enllaç anterior a WeTransfer, accepteu els termes i només cal que arrossegueu els documents (si són molts, millor comprimir-los en un ZIP) a la pantalla, poseu el vostre correu i el de l'arxiu (mtdp.arxivem@matadepera.cat), i un missatge si voleu: només queda apretar "Enviar". 
       
    • Si pel que sigui heu de portar el material de forma presencial, us informarem de quan serà possible i caldrà que ho feu amb cita prèvia: la podreu demanar al mateix correu electrònic. Igualment, si teniu cap dubte ens podeu escriure en qualsevol moment!
Darrera actualització: 14.05.2020 | 07:56
Darrera actualització: 14.05.2020 | 07:56